Vanaf 1 oktober 2024 is er nieuwe regelgeving voor Online Kansspelen. Deze regelgeving introduceert ook de nieuwe netto-stortingsgrens.
Het doel hiervan is om alle spelers te beschermen tegen te hoge uitgaven aan kansspelen. Hieronder lees jij wat dit voor jou kan betekenen. Alle aanbieders zijn verplicht dit in te voeren per 1 oktober 2024.
De netto-stortingsgrens wordt berekend door jouw uitbetalingen van je stortingen af te trekken. Om het zo makkelijk mogelijk uit te leggen, hebben we 3 voorbeelden gemaakt:
Voorbeeld 1: Je stort €500 en wint €700 die je uit laat betalen. Je hebt dan €200 winst. Je netto-storting is dan -€200. Hierdoor kan je deze kalendermaand nog €900 storten.
Voorbeeld 2: Je stort €500 en verliest €300. De resterende €200 laat je uitbetalen. Je netto-storting is dan €300. Hierdoor kan je deze kalendermaand nog €400 storten.
Voorbeeld 3: Je stort €500, verliest €250 en laat de andere €250 nog in je wallet staan. Je netto-stortingen is dan €500. Je mag deze kalendermaand nog €200 storten. In dit voorbeeld doe je geen uitbetaling waardoor de volledige storting nog meetelt.
Zodra je deze netto-stortingsgrens overschrijdt, kun je de rest van de kalendermaand geen stortingen meer doen. Daarnaast zal TOTO jou gedurende 30 dagen geen bonussen meer aanbieden. Wij kunnen een ‘persoonlijke netto-stortingsgrens’ voor je instellen als je informatie aanlevert door de vragenlijst in te vullen of financiële documentatie aan te leveren wanneer deze worden getriggerd wanneer je meer dan €700 hebt gestort. Wil je geen financiële informatie aanleveren, dan kun je vanaf de eerste van de volgende maand opnieuw tot €700 storten.
Deze vragenlijst krijg je alleen te zien als je over de netto-stortingsgrens van €700 gaat in één kalendermaand. Als je meer wilt kunnen storten bij TOTO dan dien je aannemelijk te maken dat je dit kan veroorloven. Deze vragenlijst geeft ons meer inzicht in jouw financiële situatie. Op basis van deze gegevens beoordelen wij jouw persoonlijke netto-stortingsgrens. Het is van belang om de vragenlijst naar waarheid in te vullen.
De vragenlijst verschijnt via een pop-up zodra je in een kalendermaand meer dan €700 netto stort. Deze pop-up krijg je alleen te zien als je deze stortingsgrens overschrijdt. Als je niet over de €700 netto-stortingsgrens heengaat, krijg je deze pop-up niet te zien.
Het kan ook zijn dat wij extra documentatie zoals bijvoorbeeld jouw loonstrook opvragen. Na het aanleveren van de documentatie beoordeelt TOTO of het aannemelijk is dat je in één kalendermaand meer dan €700 kan storten bij TOTO. Er wordt een persoonlijke netto-stortingsgrens ingesteld op basis van deze gegevens. Jouw persoonlijke netto-stortingsgrens kan ook onder de €700 worden ingesteld als dat beter past bij jouw financiële situatie. Let op: na het uploaden van je documentatie kan de beoordeling door TOTO enige tijd in beslag nemen.
Als jouw netto-stortingsgrens is vastgesteld, kun je deze terugvinden in je opwaardeerscherm. Je komt hier door rechtsboven in je scherm op je avatar te klikken om je menu te openen. Klik vervolgens op "Wallet" en daarna op "Opwaarderen" om bij je opwaardeerscherm te komen. De netto-stortingsgrens wordt zichtbaar zodra je een bedrag in het invoerveld invoert. Op deze afbeelding zie je waar je jouw netto-stortingsgrens kan terugvinden.
De netto-stortingsgrens is vanuit regelgeving vastgesteld op €700 (€300 voor jongvolwassenen) en wordt op de 1e van elke maand gereset. De netto-stortingsgrens kun je niet zelf instellen. Naast de netto-stortingsgrens heb je ook een opwaardeerlimiet, verlieslimiet, tijdslimiet en een walletlimiet. Deze limieten kan je wél naar eigen inzicht instellen in jouw profiel. De netto-stortingsgrens kijkt naar de totaalsom van je opnames en uitbetalingen terwijl je opwaardeerlimiet alleen kijkt naar je stortingen. Ga naar meer uitleg over de limieten van TOTO.
Iedereen kan een tijdslimiet per dag instellen in de limietenomgeving. Dit limiet is er om jezelf te beschermen tegen te lang spelen. Als je vanaf 1 oktober 2024 je tijdslimiet 100% gebruikt, dan word je automatisch uitgelogd en ontvang je minimaal 30 dagen geen bonussen. Elke aanbieder in Nederland dient hieraan te voldoen. Wil je bekijken wat je tijdslimiet is? Kijk dan hier.